top of page

Hotelfinanciering, droom of nachtmerrie?
Onze ervaring adviseur, Robbie, deelt zijn kennis.

 Hotelsector: onmogelijk te financieren?  

De aankoop en/of renovatie van een hotel is kapitaalintensief. De sector leek de laatste jaren uitzonderlijk rendabel, maar in realiteit is ze van cyclische aard. Wanneer de economische groei daalt, zal de bezetting in hotels doorgaans dezelfde trend vertonen. De prijs daalt aanzienlijk wanneer ieder hotel in dezelfde buurt de kamers goedkoper aanbiedt om toch een maximale bezetting te bekomen.

Daarnaast wordt de sector gekenmerkt door hoge personeels- en andere vaste kosten.

 

Het succes van een hotel is in grote mate gelinkt aan het concept, de positieve reviews en vooral de ranking op populaire boekingsites zoals Booking.com. De grote afhankelijkheid van dergelijke sites maakt het er niet makkelijker op.

 

Goed nieuws! Ondanks de risico’s in de sector, zijn er talloze succesverhalen en is het nog steeds mogelijk om financiering te vinden.

 Hoe bepaal je de prijs per nacht? 

Zoals gebruikelijk met vastgoed, is de ligging cruciaal. Is het hotel vlot bereikbaar en is er veel vraag naar overnachtingen zowel voor professionele doeleinden als ontspanning? Op basis hiervan kan je de prijs per nacht bepalen. Hou hiervoor rekening met de concurrenten in de buurt en gebruik een realistische bezettingsgraad, want deze zal niet altijd 80% zijn. Maximaliseer de winst door het gebouw/m² zoveel mogelijk te laten renderen, bijvoorbeeld door het uitbaten van een restaurant (de ontbijtruimte wordt zo ook ’s middags en ’s avonds gebruikt) en events te hosten. De kosten kan je bijvoorbeeld onder controle houden door te werken met concepten die een lage personeelskost toelaten.

 

Een goede analyse van bovengenoemde elementen kunnen addertjes onder het gras zichtbaar maken. Een schijnbaar goedkoop hotel kan soms zeer duur blijken te zijn.

Hou verder ook rekening met toekomstige investeringen, zowel naar energiebesparing toe, maar ook de opfrissing van het interieur en/of exterieur en vervangingsinvesteringen. Een goede regel is hier 4 – 6% van de normale omzet, maar dit is natuurlijk afhankelijk van de staat van het hotel.

 

Extra tip: vaak is het een goed idee om de exploitatie en het vastgoed in twee verschillende vennootschappen onder te brengen, dit maakt het ook makkelijker als je later de exploitatie wilt overdragen.

 Wat is de ideale oplossing? 

Op basis van deze grondige analyse kan een degelijk financieel plan worden gemaakt. Dit is de basis waarvan we vertrekken om een financiering te vinden. Een hotel heeft eigenlijk geen werkkapitaalfinanciering nodig omdat de meeste klanten vooraf betalen, dus zal het vooral gaan over hoe de investeringen gefinancierd kunnen worden.

 

Ik raad altijd aan om voldoende eigen middelen in te brengen om zo het financieringsbedrag (en de maandelijkse aflossingen) niet te hoog te laten oplopen. Hierdoor hebben deze dossiers vaak een lage Loan-to-Value (“LTV”) en zijn dus aantrekkelijk voor een financier. Afhankelijk van de kwaliteit van het project en het track record van de eigenaar en/of management, kan er met een balloon financiering gewerkt worden. Banken zijn vaak terughoudend naar de hotelsector toe om de redenen die eerder werden toegelicht. Hiervoor zijn alternatieve financiers dan een zeer valabel alternatief.

 

Er valt vaak te optimaliseren in de financieringen, zo kunnen groene investeringen apart gefinancierd worden met groene leningen en zijn bepaalde investeringen zoals meubels, TVs, specifieke hard- en software te financieren d.m.v. een leasing. Zo kan je met een lage LTV op je vastgoed, toch je financieringsgraad wat verhogen.

robbie website_edited_edited.png

Waarmee kan Robbie helpen?

Bedrijfsfinanciering voor KMO’s en grote bedrijven in alle mogelijke sectoren zélfs scheepvaart en luchtvaart!

Mijn specialisaties: 
  • Management Buy-Outs en overnames

  • Hotelfinanciering

  • Asset based financiering

Ik heb meer dan 12 jaar ervaring in de bancaire sector, waarvan 5 jaar in New York.

Ik zie mezelf als sparring partner voor de ondernemer: een combinatie van strategisch inzicht en eigen management ervaring.

Ik doorgrond snel de drivers van jouw sector en speel hier op in.

Wie ben ik?

 Robbie Claes- 12 jaar ervaring 

Financieringsadvies nodig voor jouw hotel?
Plan een kennismaking!
Wanneer werd de onderneming opgericht?
Hoeveel omzet geneerde je de voorbije 12 maand?
Hoeveel financiering heb je nodig?
Hoe heb je ons gevonden?
bottom of page